En liten resedagbok från Reggio Emilia

I förra veckan så åkte jag och 12 kollegor samt mina två chefer till Reggio Emilia i Italien på en studieresa. Tre av kollegorna är nya och ska tillsammans med mig och 3 andra kollegor från vårt förskoleområde starta upp en ny förskola som kommer tillhöra vår enhet. Det var även 6 andra kollegor med på resan, som ska fortsätta arbeta på de förskolor de är nu. Så syftet med resan var att vi ska lära känna varandra, hinna prata ihop oss en del inför uppstarten av nya förskolan, samt få massor av inspiration både vad gäller miljö, förhållningssätt, struktur och organisation m.m. Det är så otroligt mycket att ta in på en sådan här resa! Vår fantastiska guide och tolk; Monica Gandini http://www.gandiniguiding.com hade satt ihop en perfekt resa till oss. Den blev väldigt personlig och blev perfekt ihopsatt i balansen mellan studiebesök(teoretiska och praktiska) och samkväm.

Vi flög tidigt på måndag morgon och redan i taxin på väg ut till Arlanda klockan 3 på morgonen så var vi tvungna att bjuda på oss själva, det är inte lätt att vara sitt bästa jag så tidigt på morgonen men vi hade en riktigt trevlig färd på väg till flygplatsen.

Vi kom till Reggio Emilia strax efter lunch och inledde med att äta på Loris Malaguzzicentret. Det hade blivit ännu större och finare än sist jag var där för åtta år sedan. När vi ätit så satte vi oss och väntade på att en föreläsare skulle ta emot oss. Medan vi satt och väntade så kom Vea Vecchi förbi och hälsade på oss, hälsade oss välkomna och småpratade lite. Man blir så himla starstruck när man får vara nära dessa underbart kloka människor! Miljön hjälper liksom en själv att tänka klokare. 🙂

Föreläsningen var en övergripande introduktionsföreläsning om Reggio Emilia, väldigt bra start eftersom det var flera av oss som inte varit i Reggio förut samt flera av oss som var där för ganska länge sedan. Dessutom är det alltid intressant att lyssna på vad de har att säga. Det jag tog med mig mest från den föreläsningen är att:

  • Vi måste bli bättre på att också visa upp oss pedagogers verksamhet
  • Hur viktigt kulturen är för förskolan och samhället
  • Att allt hör ihop och då behöver vi också jobba ihop! Pedagogik, ekonomi, politik etc
  • Hur viktigt köket på förskolorna är
  • Vilken slags förskola vill vi bjuda barnen på?
  • Föräldrasamverkan

Jag skulle kunna skriva ett blogginlägg om var och en av dessa punkter, vilket jag också kanske kommer göra så småningom, men just nu får det bli så här lite ytligt. Jag vill bara skriva av mig och få lite perspektiv på allt jag varit med om.

Eftersom vår resa var skräddarsydd för oss så blev den väldigt personlig och vi kunde själva rikta frågor som var viktiga för oss och det vi står i, det kändes väldigt lyxigt. Man försöker att suga åt sig så mycket man bara kan av allt på en sådan här resa och självklart samlade jag på mig en massa inspiration från starten av nya förskolan men jag hade extra fokus på samverkan mellan/i kommunen och förskolorna och hela samhället, samt föräldrasamverkan. Detta är två frågor som ligger mig lite extra varmt om hjärtat just nu, jag tycker det är väldigt spännande och viktiga områden. kanske främst för att de är så komplexa och utmanande.

På tisdagen begav vi oss iväg med vår guide Monica på äventyr upp i bergen. Vår buss körde på små branta vägar i en nybliven nationalpark ”Parco Nazionale Appennino Tosco Emiliano” http://parcoappennino.it , som hela regionen tillsammans har kämpat för att få till under flera år. Otroligt vackra omgivningar! Lummiga berg men begynnande höstskrud, vackra forsar, underbara små hus och byar. Italienska landsbygden! Vårt mål för förmiddagen var den otroligt vackra och häpnadsväckande klippan Pietra di Bismantova http://www.reggioemiliameteo.it/webcam-pietrabismantova.php

IMG_4428 IMG_4501

Vid klippan så väntade en geolog och en parkarbetare på oss och berättade om nationalparken och om berget. Otroligt fascinerande! Sedan så frågade de om vi ville gå upp en bit på berget och det ville vi ju. Flera ggr frågade de om vi ville gå en liten bit till och till slut hade vi nästan nått toppen och då var det ju liksom dumt att börja vandra ner igen utan att ha varit längst upp så vi tog oss ända upp. Utsikten där uppe slog det mesta jag har sett i naturupplevelse.

IMG_4452 IMG_4454

Det var dessutom ett fantastiskt väder och solen stekte skönt på våra bleka kroppar. Det var en otroligt fin förmiddag vid hade vid berget, som egentligen inte var något berg utan en gammal sandbotten som stått någon helt annanstans för länge, länge sedan (om jag förstått det hela rätt).

Efter den otroliga vandringen upp och nerför berget så gick vi ner i en underbar dal och åt en helt enastående lunch i ett vackert gammalt hus. Vi fick in flera små gudomligt goda små rätter med god dryck till, en varmrätt och sedan efterrätt. Det var välbehövlig påfyllning i energidepåerna!

Tillbaka till vår buss och vi fortsatte färden bland de underbara bergen. Vi styrde mot stadsateljén ”Onda di onda” (eller ”Från våg till våg”) i staden Ligonchio  http://www.diondainonda.com som är en produkt av ett samarbete mellan Reggio children, kommunen, nationalparken och ett av de stora elbolagen, Enel, i regionen. Vattenverket är fortfarande igång och samtidigt har de gett stora utrymmen till stadseteljén dit familjer, skolor, förskolor m.fl. kan åka för att undersöka, utforska och experimentera med el och vatten på olika sätt.

De tre som tog emot oss på ”Onda di onda” var en naturvetare, en arkitekt och en konstnär som var och en och tillsammans hade viktiga roller i den otroliga ateljén.

De berättade om sitt arbete med ateljén och med alla som besöker den. Vi fick även själva gå lösa på allt som fanns att tillgå i ateljén och man bara rycktes med av allt och satte igång och undersöka hela stället. Vi fnissade lite efteråt hur vi på olika sätt tog oss an miljöerna. Jag t.ex. sprang omkring som en yr höna och scannade av hela stället och petade på precis allt innan jag kunde koppla av och börja fördjupa mig på ett ställe och lugnt och metodiskt beta av de olika områdena som fanns att utforska. Vi har alla olika strategier för saker och ting.

IMG_4535 IMG_4563

Det jag främst fick med mig från stadsateljén var:

  • Den ständiga kopplingen mellan ute och inne
  • Den otroliga miljön som väckte förundran och man ville bara sätta igång och pröva!
  • Det fantastiska samarbetat i hela samhället för att få till ateljén, otroligt fascinerande och inspirerande!
  • Hur olika yrkesgrupper möts och får till ett fantastiskt samarbete!

På onsdagen åkte vi ut en bit på landet och besökte förskolan ”Rosa Galeotti”. Även där blev vi otroligt väl välkomnade! Jag älskar hur de i Reggio Emilia alltid inleder sina studiebesök med att berätta om sin historia. De berättar först övergripande om hur förskolorna i Reggio kom till, men sedan också specifikt om deras förskola och byn/området de ligger i. Man får liksom upp ögonen för hur historien påverkar förskolorna än idag. På Rosa Galeotti, som också kallas för ett grönt center, var det naturen som var väldigt framträdande. Gränserna mellan ute och inne var diffusa och de använde sig av väldigt mycket naturmaterial på olika sätt. Väldigt inspirerande. (Detta var det enda ställe vi inte fick fota på.)

IMG_4572 IMG_4573

Det vet var stor fokus på naturen på olika sätt i hela Reggio Det har det väl ”alltid” varit men jag tycker att det var ännu mer nu, på ett annat sätt, än tidigare.

Det jag fick med mig främst från ”Rosa Galeotti” är:

  • Hur mycket historien påverkar samhället, förskolan och är en del av vår identitet. Vi borde lägga större uppmärksamhet och vikt på det.
  • Den otroligt inspirerande miljön,
  • Hur de med små, otroligt genialiska lösningar får till det i miljön på olika sätt.
  • Hur de fick fram hur värdefull tiden på förskolan är för barnen. De hade vissa tider under dagen då det var okej för föräldrarna att lämna och hämta sina barn för att det skulle passa verksamheten. (På vårt senaste föräldramöte var vi modiga och tog det första steget mot ett liknande tänk och vi märkte faktiskt direkt skillnad i föräldrars agerande).
  • Det otroligt starka sambandet mellan förskolan och den övriga byn/samhället.
  • Kökets betydelse och roll för förskolan. De kallade köket för ateljé nr 2.
  • När de planerar upp veckan så delar de upp den i verksamhet och i praktiska saker (så som vikarier etc)

Detta är bilder från en av utställningarna på Malaguzzi centret där de hade olika växter i mängder på display på olika sätt. Otroligt vackert!

IMG_4658 IMG_4638

Efter vårt studiebesök på Rosa Galeotti åkte vi till Malaguzzi center där vi fick tid till reflektion utifrån vad vi hittills sett och upplevt och vad behöver vi i vår uppstart på nya förskolan utifrån det. Vi pratade bl.a. om förskolans roll och pedagogrollen.

Sedan var det dags för ett besök på utställningen ”Ray of light” på Malaguzzi centret. ”Ray of light” är också en stadsateljé. En ateljé där man på massor av olika sätt kan undersöka ljus. Även där var miljön otroligt inspirerande och man ville direkt sätta igång och undersöka allt som fanns och förundras. Det blev många skratt, tysta stunder, samarbeten och reflektioner mellan oss pedagoger. 🙂

LQHR6955 IMG_4619

Vi hann också med att besöka den digitala ateljén på centret på egen hand (jag trodde inte att man fick fota där så tyvärr så blev det bara en halvdussin bild precis i slutet då jag fattade att man visst fick fota).

IMG_4728

Stadsateljéerna är uppbyggda på samma sätt. De inbjuder till att vilja pröva, man förundras och vill veta mer. Överallt ligger papper och pennor så att man kan skissa, anteckna, dokumentera och reflektera.

Vi besökte även andra delar av centret som var väldigt inspirerande men ni får åka dit själva och se lite också hehe.

På tordagen som var vår sista aktiva dag i Reggio Emila inledde vi att gå in i stadens park för att göra olika ”övningar”. Det var en mycket lugn och mysig förmiddag med tid för reflektion av olika slag. Det var skönt att avsluta vår vecka med lite lugnare aktiviteter, mycket välbehövligt.

Efter lunch och en liten tur på stan så begav vi oss till Malaguzzi centret för mer tid för samtal och ”lärakännavarandraövnigar”. Det är otroligt inspirerande och energigivande att sitta i den miljön med sina nya kollegor och prata om nya förskolan och att lära känna varandra. Vi pratade bland annat vad vi enskilt kan tillföra gruppen rent yrkesmässigt, en himla bra och viktig fråga att tänka kring. Vi fick också bl.a dela med oss om vilken pedagogisk förebild vi har vilket var en otrolig spännande fråga tycker jag. 🙂

Efter egentiden i grupp så gick vi till utställningen ”The secrets of paper” http://www.reggiochildren.it/mostra/the-secrets-of-paper/?lang=en . En utställning om hur olika papper påverkar barnen när de arbetar. Det låter kanske inte så märkvärdigt, men det var verkligen märkvärdigt. Och de som arbetar med barnen i Reggio Emilia är verkligen skickliga på att märkvärdiggöra det de gör tillsammans med barnen!

IMG_4726 IMG_4710

Nu är jag hemma i Sverige igen och sitter här i soffan och försöker sätta ord på allt och det är nu resan börjar…när vi ska få till vårt ”hur”. Hur ska vi gå tillväga för att få till den förskola som vi vill erbjuda barnen? På förskolorna där jag arbetar har vi sedan 25 år tillbaka en stark organisation att vila oss på med allt vad det innebär men det betyder inte att vi tror att vi kan luta oss tillbaka och vila i att vi redan är där vi ska och vill vara. Som jag ser det är det en evighetsresa att arbeta på en förskola. Eftersom vi är en del av samhället som ständigt förändras så förändras även förskolan. Det gäller att vara medveten om detta. Att få åka på en sådan här studieresa är oerhört värdefullt för att få inspiration och nya aspekter och frågor att diskutera. Att hålla sig uppdaterad i den senaste forskningen kring förskola är en annan viktigt del, samt att hänga med i stort i samhället alla hörn och ta del i vad det är som pågår runtomkring oss, både lokalt men också ute i vida världen. Allt som påverkar oss mer eller mindre och det är vår skyldighet att hålla oss informerade för att vara goda samhällsmedborgare, goda inspiratörer, medforskare och lärare till barnen på förskolan.

Tror jag avrundar detta övergripande inlägg och fortsätter tänka lite mer fördjupande nu istället. Vi ses!

Annonser

En tanke på “En liten resedagbok från Reggio Emilia

  1. Ping: Lucka 13 #Stafettjulkalendern2015 | thompotti

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s